Obok Lumbini, Sarnath i Kusinagary, Bodh Gaja jest jednym z najważniejszych w historii buddyzmu miast. Lumbini jest miejscem narodzin Buddy, w Sarnath, niedaleko Benaresu, Budda wygłosił swe pierwsze kazanie, zmarł zaś w Kusinagara, nieopodal Gorakhpuru. W Bodh Gai natomiast dostąpił oświecenia. Z owych czterech miejsc Bodh Gaja wydaje się być najbardziej interesująca. Stanowi żywy do dziś ośrodek studiów buddyjskich oraz interesujące miejsce wykopalisk archeologicznych. Poza tym Bodh Gaja jest największym, w skali całego świata, buddyjskim centrum pielgrzymkowym.
Najważniejszym obiektem jest świątynia Mahabodhi (Mahabodhi Temple). Rośnie tu drzewo mądrości bodhi, uważane za autentycznego potomka drzewa, pod którym medytował Budda i pod którym dostąpił oświecenia. Fascynacja buddyzmem na świecie wydaje się wzrastać. W Bodh Gai otwarto kilka nowych świątyń buddyjskich i klasztorów.
Buddyści z całego świata gromadzą się tutaj wraz z ludźmi z Zachodu, którzy zainteresowani są zgłębianiem nauk buddyzmu i medytacji. Bodh Gaja jest cichym i małym miasteczkiem. Jeśli nie pragnie się zostać tu dłużej, można zwiedzić je w jeden dzień. Najlepszy okres wizyty przypada na zimę, kiedy do Bodh Gai przybywają tybetańscy pielgrzymi. W grudniu często pojawia się tu Dalaj Lama. Tybetańczycy opuszczają miasto około połowy lutego a wraz z ich odejściem zmienia się atmosfera miasta.
Informacja
Biuro turystyczne mieści się w głównym kompleksie sklepów, naprzeciwko świątyni Mahabodhi (otw. codz.; 10.00- 17.00).
Świątynia Mahabodhi
Wewnątrz świątyni o piramidalnym, strzelistym zwieńczeniu, wysokości 50 m, znajduje się ogromny, pozłacany posąg Buddy. Świątynię Mahabodhi wzniesiono w miejscu, gdzie prawdopodobnie stała świątynia zbudowana w III w. p.n.e. przez Aśokę. Obecna świątynia była odnawiana w XI w. oraz w 1882 r. Zachowuje ona podobno taki sam kształt jak oryginalna, wzniesiona w VII w. Kamienne ogrodzenie wokół świątyni zachowało się częściowo. Pierwotnie uważano je za powstałe za czasów Aśoki. Obecnie uznaje się, że pochodzi z okresu Sung (około 184-172 r. p.n.e.). Rzeźbione części ogrodzenia zostały odnowione i częściowo przeniesione do muzeum w Kalkucie oraz Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Kamienne stupy wznoszone tu przez pielgrzymów są rozsiane po całym dziedzińcu świątyni. Wstęp do świątyni kosztuje 1 INR, fotografowanie – 10 INR (zamkn. 12.00-14.00).
Drzewo mądrości bodhi
Kiedy z inicjatywy Aśoki buddyzm rozpowszechnił się na Śri Lance, córka cesarza Sanghamitta zawiozła tam szczepkę z oryginalnego drzewa bodhi, pod którym siedział Budda. Do dziś drzewo rośnie w Anurdhapura, na Sri Lance. Z kolei szczep z tego drzewa powędrował z powrotem do Bodh Gai, gdzie oryginalne drzewo uschło. Płyta z czerwonego piaskowca pod drzewem jest uważana za Wadźrasan, diamentowy tron, na którym miał siedzieć Budda.
Klasztory
Większość krajów, w których przeważa buddyzm, ma tu swoje świątynie i klasztory, zwykle prezentujące okazały styl. Świątynia tajlandzka wygląda nieomal jak kolorowe świątynie buddyjskie (waty). Świątynie i klasztory tybetańskie, zbudowane w 1934 r., posiadają ogromne młynki modlitewne. W Bodh Gai znajduje się także tybetańska świątynia Karmy i klasztor Siakjów.
Birmańczycy, którzy prowadzili kampanię odnowy świątyni Mahabodhi w XIX w., zbudowali swój klasztor w 1936 r. Świątynia japońska (Indosan Nippondźi) mieści przepiękny posąg Buddy, przywieziony z Japonii. Po drugiej stronie drogi wznosi się świątynia Daidźokjo. W Bodh Gai można znaleźć również klasztory: chiński, wietnamski, Sri Lanki i Bhutanu. Plemiona z okolic Asa-mu i Arunaćal Pradeś budują klasztor Tai Bodhi Kham. Także Laos pracuje nad budową swego klasztoru. Najnowszym jest, otwarty w 1992 r., nepalski klasztor Tamang.
Inne
Muzeum Archeologiczne w Bodh Gai ma niedużą kolekcję figurek Buddy i kolumn znalezionych w okolicy (otw.: 10.00-17.00). Hinduski klasztor Śankaraćarja posiada świątynię, zaś wkrótce ma tu być otwarta galeria rzeźby. Po drugiej stronie rzeki stoją świątynie Dungeśwari i Suraja.
W 1989 r. Dalaj Lama oficjalnie odsłonił Wielki Posąg Buddy (Great Buddha Statuę), o wysokości 25 metrów, wykonaną na wzór monumentalnego posągu Buddy w Kamakurze (Japonia, XIII w.).
Pojawił się plan stworzenia w Bodh Gai jeszcze okazalszego posągu Buddy Maitreji (Buddy Przyszłości), jako symbolu pokoju na świecie.